Przewoźnik zamówił dwadzieścia pięć pojazdów tego typu w październiku ubiegłego roku. Całość zamówienia zostanie zrealizowana do końca 2023 roku. Pojazdy będą tankowane wodorem na stacji zlokalizowanej przy ul. Warszawskiej.

Poznań pod koniec 2022 roku podjął imponującą inwestycję w dwadzieścia pięć bezemisyjnych autobusów napędzanych wodorem. Dostawcą pojazdów jest firma Solaris, która ma niemal 10-letnie doświadczenie w rozwijaniu technologii wodorowej w transporcie publicznym. Producent dostarczył dziś do miasta pierwsze dwa modele Urbino 12 hydrogen. Kolejne pojazdy z zamówienia operator otrzyma jeszcze w tym roku.

- Spółka konsekwentnie, od lat, prowadzi przemyślaną politykę taborową, ponieważ zależy nam na tym, aby nasz tabor był nowoczesny i zeroemisyjny. Duży w tym udział firmy Solaris Bus & Coach, która wygrywając prowadzone postępowania przetargowe najpierw dostarczyła dla Poznania pierwsze autobusy elektryczne bateryjne, a teraz dostarcza pierwsze autobusy elektryczne zasilane wodorem. Jestem przekonany, że dobrze posłużą one pasażerom – zapewnia Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań.

- Czysty i zrównoważony transport to podstawa funkcjonowania miast przyszłości. Jesteśmy niezwykle dumni, że możemy dostarczać do Poznania autobusy wodorowe i że jego mieszkańcy już dziś będą mogli przekonać się o zaletach wodoru jako czystego i efektywnego nośnika energii. Przez ostatnie kilka lat w transporcie publicznym w Europie dokonała się niesłychana, zielona transformacja. Z radością patrzę na to, że Poznań nie tylko dotrzymuje tempa tym dynamicznym zmianom, ale jest ich zdecydowanym liderem - zaznacza Dariusz Michalak, CTO firmy Solaris odpowiedzialny, między innymi, za rozwój nowych produktów i wdrażanie nowych technologii.

Jednym z najważniejszych aspektów nowych autobusów jest ich bezemisyjny napęd. Pojazdy Urbino 12 hydrogen korzystają z energii pochodzącej z wodoru, który jest przetwarzany na energię elektryczną prąd w ogniwie paliwowym. Reakcja chemiczna zachodząca w ogniwie jest niezwykle czysta, a jej „efektami ubocznymi” – jedynie woda i ciepło. W praktyce autobusy mogą pokonać 350 km na pełnych zbiornikach wodoru, w każdych warunkach drogowych i pogodowych, a proces ich napełniania trwa około kilkunastu minut. Tankowanie autobusów będzie odbywać się w specjalnej stacji tankowania wodorem, zlokalizowanej przy stacji paliw na ul. Warszawskiej w Poznaniu.

Wnętrze niskopodłogowych autobusów jest w pełni klimatyzowane. Ponadto do dyspozycji pasażerów są m.in. rozbudowany system informacji pasażerskiej, monitoring bezpieczeństwa oraz ładowarki urządzeń mobilnych. 

W Europie rośnie zainteresowanie rozwiązaniami bezemisyjnymi opartymi na technologii wodorowej, a firma Solaris zajmuje w tym segmencie czołową pozycję. Producent ma w swoim portfolio już ponad 400 autobusów wodorowych, z czego 130 już obsługuje transport w kilkunastu miastach Europy.