System CEPiK zamiast usprawnić pracę wydziałów komunikacji, wprowadził chaos i utrudnił właścicielom pojazdów załatwienie spraw urzędowych. Pierwotną wartość prac przy budowie systemu CEPiK 2.0 oszacowano na blisko 150 mln zł. Ministerstwo Cyfryzacji zwiększyło tę kwotę aż o jedną trzecią, do 192,5 mln zł. Najwyższa Izba Kontroli wskazuje na szereg błędów popełnionych przy pracach nad systemem i na brak jego zabezpieczenia.

NIK w raporcie pokontrolnym wskazuje jednoznacznie, że System Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) 2.0 nie działa poprawnie. System pierwotnie miał być uruchomiony 4 stycznia 2016 roku, jednak nie był prawidłowo przygotowany. Termin jego udostępnienia opóźnił się o dwa lata, a koszty realizacji wzrosły o 42 miliony złotych.

Jak wskazuje NIK, MSW błędy popełniało już na początku, gdy rozpoczynając prace nie sporządziło studium wykonalności, ani kalkulacji wartości przedmiotu zamówienia, a oparło się wyłącznie na ofercie sporządzonej przez Centralny Ośrodek Informatyki (COI). W 2016 roku Minister Cyfryzacji przejęła nadzór nad realizacją CEPiK 2.0. Jednak działania naprawcze nie były w pełni skuteczne.

Ministerstwo Cyfryzacji zwiększyło wynagrodzenie dla Centralnego Ośrodka Informatyki, nie weryfikując, że większość prac (na kwotę 38,5 mln zł) powinna być wykonana w ramach pierwotnej umowy. COI nierzetelnie zarządzał zagrożeniami związanymi z realizacją programu, przez co w 2016 roku konieczne było ponowienie części prac programistycznych.

Urzędy powiatowe podczas wprowadzania systemu w części dotyczącej Centralnej Ewidencji Pojazdów 13 listopada 2017 r. przeżywały istny armagedon. Błędy systemu CEPiK utrudniły obsługę. Nastąpiło znaczne wydłużenie czasu obsługi sprawy, obsłużono znacznie mniej petentów, niemożliwe było załatwienie niektórych rodzajów spraw, a w części urzędów system w ogóle nie działał.

Do opóźnień w realizacji CEPiK 2.0 przyczyniły się m.in. częste zmiany koncepcji organizacji wytwarzania tego systemu w latach 2013-2016. Sprawnej realizacji systemu nie sprzyjała też rotacja kadr w Centralnym Ośrodku Informatyki. W całym okresie realizacji CEPiK 2.0 funkcję kierownika projektu w COI pełniło pięć osób, spośród których cztery nie posiadały doświadczenia zawodowego związanego z zarządzaniem projektami informatycznymi.

Obecnie Ministerstwo Cyfryzacji nie wskazuje konkretnych terminów udostępnienia kolejnych funkcjonalności systemu. A chodzi np. o uruchomienie Centralnej Ewidencji Kierowców. Co ważne, ministerstwo nie przygotowało dokumentów ważnych dla bezpieczeństwa systemu CEPiK 2.0.

NIK pozytywnie ocenia udostępnienie w ramach CEPiK 2.0 e-usługi: Sprawdź punkty karne, Historia pojazdu i Bezpieczny Autobus, które cieszyły się zainteresowaniem obywateli.

Opr. A. Jóźwicka, inf. prasowa NIK, fot. Waldemar Roszczuk