Autostrada A2Od 2 stycznia 2019 roku na płatnym odcinku autostrady A2 Nowy Tomyśl - Konin wzrosły opłaty dla pojazdów ciężarowych i osobowych z przyczepami. Stawki opłat dla pojazdów osobowych i motocykli oraz pojazdów nienormatywnych pozostają bez zmian.

Zmiana stawek opłat dla pojazdów ciężarowych za przejazd 150-kilometrowym odcinkiem autostrady A2 została wprowadzona 2 stycznia 2019 roku o godz. 6.00 rano. Stawki za przejazd każdym z trzech 50-kilometrowych odcinków autostrady pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem, wynosić będą (ceny zawierają 23 proc. podatku VAT):

31 PLN brutto - kat. 2 (pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze oraz motocykle i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami),
47 PLN brutto - kat. 3 (pojazdy samochodowe o trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze z przyczepami),
73 PLN brutto - kat. 4 (pojazdy samochodowe o więcej niż̇ trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami).
Bez zmian w 2019 roku pozostają stawki opłat dla kategorii 1 (motocykle i pojazdy samochodowe o dwóch osiach) oraz kategorii 5 (pojazdy nienormatywne).

- Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom strony publicznej oraz milionów kierowców aut osobowych, zdecydowaliśmy o utrzymaniu w nadchodzącym roku dotychczasowych opłat za przejazd koncesyjną autostradą A2 dla pojazdów pierwszej i piątej kategorii. Motocykle i auta osobowe za przejazd każdym z trzech 50-kilometrowych odcinków autostrady pomiędzy Nowym Tomyślem, a Koninem zapłacą - tak jak do tej pory 20 PLN. Jednocześnie Zarząd AWSA podjął decyzję o pierwszej od czterech lat zmianie stawek za przejazd dla aut ciężarowych. Nowe stawki będą jednak zdecydowanie niższe od stawek maksymalnych, do których dopuszcza umowa koncesyjna. AWSA kształtuje swoją politykę w zakresie poziomu opłat w oparciu o realne koszty utrzymania autostrady, wieloletni plan inwestycyjny oraz koszty obsługi kredytów. Należy pamiętać, że całkowite ryzyko związane z ruchem i przychodami spoczywa jedynie na koncesjonariuszu - wyjaśnia Zofia Kwiatkowska, rzeczniczka prasowa AWSA.

Zgodnie z zapisami umowy koncesyjnej, AWSA w pierwszej kolejności przeznacza pieniądze uzyskane z opłat za przejazd na podwyższanie jakości autostrady, czyli bieżące zimowe i letnie utrzymanie autostrady, w tym jej eksploatację, ciężkie utrzymanie - wzmocnienie nawierzchni, remonty i modernizacje, rozbudowę obwodnicy Poznania - poszerzenie o trzeci pas ruchu 16 km odcinka obwodnicy od węzła Poznań Zachód do węzła Poznań Krzesiny, dobudowę i rozbudowę ekranów akustycznych (pierwsza tego typu inwestycja w Polsce, początek prac wiosną 2019 roku) oraz spłatę kredytów bankowych zaciągniętych w bankach komercyjnych.

Inf. prasowa, fot. Waldemar Roszczuk