Porażka systemu ewidencji pojazdów kosztuje nas grube miliony

System CEPiK zamiast usprawnić pracę wydziałów komunikacji, wprowadził chaos i utrudnił właścicielom pojazdów załatwienie spraw urzędowych. Pierwotną wartość prac przy budowie systemu CEPiK 2.0 oszacowano na blisko 150 mln zł. Ministerstwo Cyfryzacji zwiększyło tę kwotę aż o jedną trzecią, do 192,5 mln zł. Najwyższa Izba Kontroli wskazuje na szereg błędów popełnionych przy pracach nad systemem i na brak jego zabezpieczenia.

NIK w raporcie pokontrolnym wskazuje jednoznacznie, że System Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) 2.0 nie działa poprawnie. System pierwotnie miał być uruchomiony 4 stycznia 2016 roku, jednak nie był prawidłowo przygotowany. Termin jego udostępnienia opóźnił się o dwa lata, a koszty realizacji wzrosły o 42 miliony złotych.

Jak wskazuje NIK, MSW błędy popełniało już na początku, gdy rozpoczynając prace nie sporządziło studium wykonalności, ani kalkulacji wartości przedmiotu zamówienia, a oparło się wyłącznie na ofercie sporządzonej przez Centralny Ośrodek Informatyki (COI). W 2016 roku Minister Cyfryzacji przejęła nadzór nad realizacją CEPiK 2.0. Jednak działania naprawcze nie były w pełni skuteczne.

Ministerstwo Cyfryzacji zwiększyło wynagrodzenie dla Centralnego Ośrodka Informatyki, nie weryfikując, że większość prac (na kwotę 38,5 mln zł) powinna być wykonana w ramach pierwotnej umowy. COI nierzetelnie zarządzał zagrożeniami związanymi z realizacją programu, przez co w 2016 roku konieczne było ponowienie części prac programistycznych.

Urzędy powiatowe podczas wprowadzania systemu w części dotyczącej Centralnej Ewidencji Pojazdów 13 listopada 2017 r. przeżywały istny armagedon. Błędy systemu CEPiK utrudniły obsługę. Nastąpiło znaczne wydłużenie czasu obsługi sprawy, obsłużono znacznie mniej petentów, niemożliwe było załatwienie niektórych rodzajów spraw, a w części urzędów system w ogóle nie działał.

Do opóźnień w realizacji CEPiK 2.0 przyczyniły się m.in. częste zmiany koncepcji organizacji wytwarzania tego systemu w latach 2013-2016. Sprawnej realizacji systemu nie sprzyjała też rotacja kadr w Centralnym Ośrodku Informatyki. W całym okresie realizacji CEPiK 2.0 funkcję kierownika projektu w COI pełniło pięć osób, spośród których cztery nie posiadały doświadczenia zawodowego związanego z zarządzaniem projektami informatycznymi.

Obecnie Ministerstwo Cyfryzacji nie wskazuje konkretnych terminów udostępnienia kolejnych funkcjonalności systemu. A chodzi np. o uruchomienie Centralnej Ewidencji Kierowców. Co ważne, ministerstwo nie przygotowało dokumentów ważnych dla bezpieczeństwa systemu CEPiK 2.0.

NIK pozytywnie ocenia udostępnienie w ramach CEPiK 2.0 e-usługi: Sprawdź punkty karne, Historia pojazdu i Bezpieczny Autobus, które cieszyły się zainteresowaniem obywateli.

Opr. A. Jóźwicka, inf. prasowa NIK, fot. Waldemar Roszczuk

Nowe oznaczenia produktów paliwowych

Zgodnie z unijną dyrektywą, na wszystkich stacjach paliw w Europie wprowadzone zostaną nowe oznaczenia produktów paliwowych. Symbole mają ułatwić rozpoznanie paliwa dla podróżnych z różnych zakątków Europy.

Zatrzymania byłych członków zarządu ENEA S.A.

Na polecenie Wielkopolskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu do Spraw Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Poznaniu, funkcjonariusze Delegatury Centralnego Biura Antykorupcyjnego w Poznaniu zatrzymali dwóch byłych członków zarządu ENEA S.A...

Mieszkaniec powiatu nowotomyskiego spowodował wypadek na drodze ekspresowej S3

W sobotę, 23 czerwca doszło do kolejnego w tym roku tragicznego zdarzenia na drodze ekspresowej S3. W wyniku czołowego zderzenia pojazdów zginęły dwie osoby. Przyczyną zdarzenia była jazda pod prąd...

Kontuzje podczas pływania - na co uważać?

Powszechnie uważa się, że pływanie to najmniej kontuzyjny i przyjazny naszemu organizmowi sport. Pozwala nam na zgubienie zbędnych kalorii, formowanie sylwetki, korygowanie postawy ciała i...

Leszno. Stypendium w ramach miejskiego programu Student Plus

Studenci, którzy zakończyli rok akademicki mogą ubiegać się o miejskie stypendium w ramach programu Student Plus.

Porażka systemu ewidencji pojazdów kosztuje nas grube miliony

System CEPiK zamiast usprawnić pracę wydziałów komunikacji, wprowadził chaos i utrudnił właścicielom pojazdów załatwienie spraw urzędowych. Pierwotną wartość prac przy budowie systemu CEPiK 2.0 oszacowano...

Minister Kowalczyk zlecił kontrolę budowy w Puszczy Noteckiej

W ostatnich dniach media obiegła informacja o powstającej na wyspie w sercu Puszczy Noteckiej kontrowersyjnej budowli. Podnoszony jest także fakt, że zezwolenie na realizację tej...

Zdrowy styl życia według Polaków? Jemy za mało warzyw i owoców, nie uprawiamy sportu

Ponad połowa Polaków uważa, że spożywanie większej ilości warzyw i owoców każdego dnia wpłynęłoby na poprawę ich samopoczucia. Jednak kilka razy dziennie sięga po warzywa...

Polacy niedługo dostaną listy z ZUS ws. emerytur, ale nie będzie się z czego cieszyć

Do końca sierpnia wszyscy Polacy, których dotyczyły ubezpieczenia społeczne i mają składki na koncie w ZUS, otrzymają listy ci, którzy skończyli 35 lat, zobaczą w...

Przed nami jubileuszowa edycja Festiwalu Miasto Rocka

W związku z jubileuszową edycją Festiwalu Miasto Rocka, w tym roku organizatorzy zmienili charakter imprezy. Na scenie wystąpią laureaci poprzednich edycji, będą to najlepsze zespoły...

Kronika wypadków

Dąbrówka Wielkopolska. Kierowca fiata punto wjechał pod jadący szynobus. Zginął na miejscu

W sobotę przed południem, na przejeździe kolejowym w Dąbrówce Wielkopolskiej (pow. świebodziński) doszło do wypadku z udziałem samochodu osobowego i pociągu kolei regionalnych.

Prawo co dnia

Agenci Centralnego Biura Antykorupcyjnego zajmują się sprawą budowy w Stobnicy

Sprawą budowy obiektu w Stobnicy na terenie Puszczy Noteckiej zajęli się kontrolerzy z poznańskiego CBA. W Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu złożyli wniosek o...

Z kraju i ze świata

Surowy wyrok dla sprawcy fałszywych alarmów bombowych w świebodzińskich szkołach

Wyrok dwóch lat pozbawienia wolności usłyszał Adrian K., który w listopadzie ubiegłego roku kilkukrotnie wszczynał alarmy bombowe w świebodzińskich szkołach.

Please publish modules in offcanvas position.