Porażka systemu ewidencji pojazdów kosztuje nas grube miliony

System CEPiK zamiast usprawnić pracę wydziałów komunikacji, wprowadził chaos i utrudnił właścicielom pojazdów załatwienie spraw urzędowych. Pierwotną wartość prac przy budowie systemu CEPiK 2.0 oszacowano na blisko 150 mln zł. Ministerstwo Cyfryzacji zwiększyło tę kwotę aż o jedną trzecią, do 192,5 mln zł. Najwyższa Izba Kontroli wskazuje na szereg błędów popełnionych przy pracach nad systemem i na brak jego zabezpieczenia.

NIK w raporcie pokontrolnym wskazuje jednoznacznie, że System Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) 2.0 nie działa poprawnie. System pierwotnie miał być uruchomiony 4 stycznia 2016 roku, jednak nie był prawidłowo przygotowany. Termin jego udostępnienia opóźnił się o dwa lata, a koszty realizacji wzrosły o 42 miliony złotych.

Jak wskazuje NIK, MSW błędy popełniało już na początku, gdy rozpoczynając prace nie sporządziło studium wykonalności, ani kalkulacji wartości przedmiotu zamówienia, a oparło się wyłącznie na ofercie sporządzonej przez Centralny Ośrodek Informatyki (COI). W 2016 roku Minister Cyfryzacji przejęła nadzór nad realizacją CEPiK 2.0. Jednak działania naprawcze nie były w pełni skuteczne.

Ministerstwo Cyfryzacji zwiększyło wynagrodzenie dla Centralnego Ośrodka Informatyki, nie weryfikując, że większość prac (na kwotę 38,5 mln zł) powinna być wykonana w ramach pierwotnej umowy. COI nierzetelnie zarządzał zagrożeniami związanymi z realizacją programu, przez co w 2016 roku konieczne było ponowienie części prac programistycznych.

Urzędy powiatowe podczas wprowadzania systemu w części dotyczącej Centralnej Ewidencji Pojazdów 13 listopada 2017 r. przeżywały istny armagedon. Błędy systemu CEPiK utrudniły obsługę. Nastąpiło znaczne wydłużenie czasu obsługi sprawy, obsłużono znacznie mniej petentów, niemożliwe było załatwienie niektórych rodzajów spraw, a w części urzędów system w ogóle nie działał.

Do opóźnień w realizacji CEPiK 2.0 przyczyniły się m.in. częste zmiany koncepcji organizacji wytwarzania tego systemu w latach 2013-2016. Sprawnej realizacji systemu nie sprzyjała też rotacja kadr w Centralnym Ośrodku Informatyki. W całym okresie realizacji CEPiK 2.0 funkcję kierownika projektu w COI pełniło pięć osób, spośród których cztery nie posiadały doświadczenia zawodowego związanego z zarządzaniem projektami informatycznymi.

Obecnie Ministerstwo Cyfryzacji nie wskazuje konkretnych terminów udostępnienia kolejnych funkcjonalności systemu. A chodzi np. o uruchomienie Centralnej Ewidencji Kierowców. Co ważne, ministerstwo nie przygotowało dokumentów ważnych dla bezpieczeństwa systemu CEPiK 2.0.

NIK pozytywnie ocenia udostępnienie w ramach CEPiK 2.0 e-usługi: Sprawdź punkty karne, Historia pojazdu i Bezpieczny Autobus, które cieszyły się zainteresowaniem obywateli.

Opr. A. Jóźwicka, inf. prasowa NIK, fot. Waldemar Roszczuk

Solaris ma nowego właściciela

Trwający od kilku miesięcy proces poszukiwania inwestora dla Solarisa zakończył się sukcesem. Hiszpańska grupa CAF objęła sto proc. udziałów w spółce Solaris Bus & Coach S.A., która wejdzie w skład...

45 Poznański Międzynarodowy Rajd Pojazdów Zabytkowych

Automobilklub Wielkopolski organizuje 45 Poznański Międzynarodowy Rajd Pojazdów Zabytkowych - najstarszy tego typu rajd w Polsce. Tegoroczna edycja rajdu jest jednocześnie VII Rundą Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych. W rajdzie udział weźmie...

Prezes Rady Ministrów wyznaczył datę wyborów samorządowych

W drodze rozporządzenia, premier Mateusz Morawiecki wyznaczył datę wyborów samorządowych. Pierwsza tura odbędzie się 21 października br. Wybierać będziemy wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, a także radnych do rad gmin...

Nowy autorski butik z luksusowymi markami w Starym Browarze

Do bogatej oferty marek premium w Starym Browarze dołączył salon Grajam Fashion z autorskim wyborem włoskiego obuwia i skórzanych dodatków m.in. Baldinini i Pollini.

Wyzwania rynku pracy wstrzymują nowe kontrakty i inwestycje firm

Od ponad roku niemal co druga firma w Polsce deklaruje trudności z pozyskiwaniem pracowników. Wśród powodów, przedsiębiorcy wskazują głównie na braki kandydatów, zbyt wygórowane oczekiwania...

Porażka systemu ewidencji pojazdów kosztuje nas grube miliony

System CEPiK zamiast usprawnić pracę wydziałów komunikacji, wprowadził chaos i utrudnił właścicielom pojazdów załatwienie spraw urzędowych. Pierwotną wartość prac przy budowie systemu CEPiK 2.0 oszacowano...

Mosty dla Regionów - rządowy program dla samorządów

Premier Morawiecki podpisał uchwałę w sprawie ustanowienia Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Drogowej "Mosty dla Regionów". Celem programu jest uzupełnienie lokalnej infrastruktury drogowej...

Polacy mogliby mieć o trzy tysiące złotych rocznie wyższą emeryturę

Polska ma najwyższy w całej Unii Europejskiej odsetek emerytów na specjalnych prawach. Ich utrzymanie kosztuje ok. 50 mld zł rocznie, a to 2,6 proc. PKB...

Polacy niedługo dostaną listy z ZUS ws. emerytur, ale nie będzie się z czego cieszyć

Do końca sierpnia wszyscy Polacy, których dotyczyły ubezpieczenia społeczne i mają składki na koncie w ZUS, otrzymają listy ci, którzy skończyli 35 lat, zobaczą w...

Łukasz Karauda zaśpiewał w Pile

W Sali Miejskiej w Pile odbył się koncert wybitnego śpiewaka operowego Łukasza Karaudy.

Kronika wypadków

Rowerzystka wjechała pod najeżdżający pociąg. Zginęła na miejscu

Gnieźnieńscy policjanci wyjaśniają okoliczności tragicznego zdarzenia, do którego doszło na przejeździe kolejowym w Gnieźnie. Rowerzystka wjechała wprost pod nadjeżdżający pociąg relacji Warszawa-Berlin, ponosząc śmierć na...

Prawo co dnia

Wątpliwe umowy obsługi prawnej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. CBA złożyło zawiadomienie do prokuratury

Poznańska delegatura CBA złożyła zawiadomienie do Prokuratury Okręgowej w Poznaniu o możliwym popełnieniu przestępstwa przez Rektora Uniwersytetu Artystycznego. Chodzi o podpisanie umów na obsługę prawną...

Z kraju i ze świata

Maria Skłodowska-Curie została uznana najbardziej wpływową kobietą wszech czasów

W plebiscycie "Kobiety, które zmieniły świat" magazynu BBC History, Maria Skłodowska-Curie została uznana najbardziej wpływową kobietą wszech czasów. Maria Skłodowska-Curie była pierwszą osobą, która dwukrotnie otrzymała prestiżową...

Please publish modules in offcanvas position.