Remont trasy kolejowej Poznań - PiłaZakończył się już pierwszy etap prac między Poznaniem, a Obornikami. Zmodernizowano 25 km jednego z dwóch torów. Przebudowano perony, od strony modernizowanego toru, na stacjach i przystankach: Poznań Strzeszyn, Golęczewo, Chludowo. Od grudnia przyszłego roku, podróż na trasie Poznań - Piła ma skrócić się o około 40 minut. Wartość inwestycji wynosi 500 mln zł.

Trwają także prace przy budowie peronów wyspowych w Wargowie i Złotnikach, gdzie obsługę podróżnych zapewniają tymczasowe perony. Z przejeżdżających pociągów widać też konstrukcje nowych przystanków: Poznań Podolany i Złotniki Grzybowe.

Do marca bieżącego roku układane będą kable telekomunikacyjne do nowego lokalnego centrum sterowania (LCS). Budowane są nastawnie kontenerowe. Zaplanowano również prace przy sieci trakcyjnej. Również w marcu, na jednotorowym odcinku Oborniki - Piła rozpocznie się wymiana toru. Zapewniona będzie wówczas zastępcza komunikacja autobusowa. Od marca do maja na odcinku Wargowo - Oborniki, a od maja do sierpnia na odcinku Oborniki - Piła.

Modernizacja 94 kilometrowej linii skróci czas przejazdu z Poznania do Piły o blisko 40 minut. Wybudowane zostaną cztery przystanki: Poznań Podolany, Złotniki Grzybowe, Złotkowo i Bogdanowo. Przebudowane zostaną stacje: Złotniki, Wargowo, Oborniki Wielkopolskie, Rogoźno Wielkopolskie, Budzyń, Chodzież, Dziembówko, Piła oraz przystanki: Poznań Strzeszyn, Golęczewo, Chludowo, Oborniki Miasto, Rożnowo, Parkowo, Tarnowo Rogozińskie, Sokołowo Budzyńskie, Ostrówki koło Chodzieży, Milcz, Piła Kalina.

Wszystkie obiekty będą wyposażone w nowe wiaty i siedzenia. Komfortową obsługę zapewni także czytelne oznakowane, system informacji oraz oświetlenie. Dla osób o ograniczonej mobilności na wszystkich stacjach i przystankach przewidziane są udogodnienia. Na stacjach w Chodzieży i Pile wyremontowane będą przejścia pod torami. Tunel w Pile będzie wyposażony w windy.

Nowe lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym w Poznaniu ma zapewnić sprawny nadzór nad linią. Poziom bezpieczeństwa zwiększy także wymiana rozjazdów i modernizacja przejazdów kolejowo-drogowych. Ponad 70 skrzyżowań toru z drogą będzie objętych pracami. Na 44 zamontowane zostaną nowe urządzenia zabezpieczające - sygnalizacja lub rogatki. Roboty pomiędzy stolicą Wielkopolski, a Piłą zakończą się w grudniu przyszłego roku.

Modernizacja linii między Poznaniem a Piłą jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Wielkopolskiego. Wartość projektu wynosi 500 mln zł netto. Wysokość dofinansowania z Unii Europejskiej to blisko 425 mln zł netto, tj. 85% wartości zadania.

--
Informacja prasowa