Blisko trzydzieści milionów złotych zaplanowano w tym roku na odnowę infrastruktury publicznego transportu zbiorowego. Z tej kwoty, aż dwadzieścia pięć mln przeznaczonych zostanie na prace torowo-sieciowe. Wśród najpoważniejszych i mających największe znaczenie dla komunikacji są naprawy przy rondzie Śródka, na ul. Głogowskiej, a także wymiana sieci trakcyjnej na ul. Warszawskiej.

- Miasto nieustannie zachęca do korzystania z transportu publicznego. Mamy jednak świadomość, że niezbędne jest stałe inwestowanie w infrastrukturę. Tylko bieżące podnoszenie jej jakości pozwala zwiększyć bezpieczeństwo, komfort, sprawność, szybkość i niezawodność komunikacji. Dlatego, poza inwestowaniem w budowę nowych tras tramwajowych, jak na Naramowice, w Ratajczaka, czy do Unii Lubelskiej, stale modernizowana jest istniejąca infrastruktura - wyjaśnia Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

W tym roku zaplanowano kolejne, istotne dla układu komunikacyjnego remonty. Na ten cel przeznaczonych zostanie 28 milionów złotych. To kwota ponad dziewięciokrotnie większa w porównaniu do 2014 roku, kiedy to na naprawę infrastruktury wydano niecałe trzy miliny zł. Od tego czasu systematycznie wzrastały wydatki na remonty poznańskiej infrastruktury. - Przez ostatnie cztery lata na odnowę infrastruktury przeznaczyliśmy około 90 milionów złotych, a do 2023 planujemy wydać ponad 130 milionów - dodaje Wiśniewski.

Tylko w zeszłym roku wymieniono torowisko o długości około 2,5 km toru pojedynczego, sieć trakcyjną - około 6 km toru pojedynczego, zmodernizowana została jedna podstacja, dwa przystanki, siedem zwrotnic oraz wymieniono 1,5 km kabli trakcyjnych.

- Wśród najpoważniejszych zadań, jakie czekają nas w tym roku, są prace w rejonie ronda Śródka i na okolicznych trasach tramwajowych. Na ul. Warszawskiej wymieniona zostanie sieć trakcyjna, przeprowadzone zostaną naprawy nawierzchni torowej na ul. Wolnica i na łuku w ciągu ul. Wyszyńskiego oraz na Jana Pawła II. Prace te podzielono na etapy, aby w jak największym stopniu ograniczyć uciążliwości dla kierowców, pasażerów i pieszych - zaznacza Wojciech Tulibacki, prezes zarządu MPK Poznań.

Istotne dla pasażerów będzie także zamknięcie dla ruchu tramwajowego fragmentu ul. Głogowskiej w związku z pracami prowadzonymi przez Aquanet. - Zależy nam na tym, aby minimalizować ewentualne niedogodności dla mieszkańców, dlatego wykorzystamy ten czas na niezbędne naprawy torowiska, wymianę zwrotnic i montaż nowego systemu sterowania na pętli Górczyn oraz remont przejazdu Ściegiennego - Głogowska - dodaje Tomasz Łapszewicz, zastępca dyrektora ZTM.

Pierwszy z zaplanowanych na ten rok remontów rozpocznie się już pod koniec marca: przez dwa dni na pętli Piątkowska będą prowadzone prace sieciowe. Kolejny, również weekendowy remont zaplanowano na początku kwietnia na węźle Głogowska-Hetmańska, gdzie wymieniona zostanie zwrotnica zjazdowa do Górczyna. - Zarząd Transportu Miejskiego organizuje transport publiczny na czas prowadzonych prac w taki sposób, aby zmiany były jak najmniej odczuwalne przez pasażerów - zapewnia Tomasz Łapszewicz.

W czasie wyłączenia z użytkowania pętli Piątkowskiej, czyli w weekend 30-31 marca, zawieszone będzie kursowanie tramwajów linii nr 9 i 11. W zamian uruchomiona zostanie linia nr 29, która będzie kursować będzie z Dębca, przez centrum do Starołęki. Zmienione zostaną również trasy linii autobusowych nr 160 i 190 - autobusy pojadą w taki sposób, aby w jak największym stopniu mogli z nich skorzystać pasażerowie z na co dzień podróżujący tramwajami linii 9 i 11.

Tydzień później przeprowadzona zostanie wymiana zwrotnicy zjazdowej w kierunku Górczyna (na ul. Głogowskiej przy skrzyżowaniu z ul. Hetmańską). W związku z tym w dniach 6 i 7 kwietnia zmienionymi trasami będą kursować tramwaje linii nr 5, 8 i 14, a na odcinku Głogowska / Hetmańska - Górczyn uruchomiona zostanie linia autobusowa „za tramwaj” T5.

W tym roku powstaną także - na Ogrodach i Dębcu nowe pomieszczenia dla Punktów Nadzoru Ruchu MPK oraz Punktów Obsługi Klienta ZTM. W miejsce funkcjonujących obecnie obiektów powstaną budynki łączące trzy funkcje: punktu socjalnego dla prowadzących pojazdy, Punktu Nadzoru Ruchu oraz Punktu Obsługi Klienta. Nowe pawilony wpiszą się swoją architekturą w miejską infrastrukturę. Prace przy ich budowie nie będą miały wpływu na ruch tramwajów i autobusów.

Harmonogram prac torowo-sieciowych

Lokalizacja

Zakres

Planowany termin

Pętla Piątkowska

Prace sieciowe na pętli

30.03-31.03

Hetmańska/Głogowska

Wymiana zwrotnicy zjazdowej do Górczyna

06.04-07.04

ul. 28 Czerwca 1956r.
(odcinek od Krzyżowej do Hetmańskiej)

Wykonanie punktowych napraw w celu utrzymania przejezdności;

naprawa zwrotnicy najazdowej w węźle
28 Czerwca 1956r. / Hetmańska (od strony rynku Wildeckiego)

15.04-30.04

ul. Warszawska oraz rondo Śródka (od strony Miłostowa)

Kompleksowa wymiana sieci trakcyjnej;

wymiana węzła rozjazdowego Śródka od strony Miłostowa;

naprawa nawierzchni drogowej na przejeździe św. Michała / Warszawska

15.04-19.06

Rondo Śródka - ul. Jana Pawła II

Wymiana nawierzchni drogowej i szynowej na skrzyżowaniu Baraniaka i Jana Pawła II

Czerwiec

Rondo Śródka - ul. Jana Pawła II

Prace utrzymaniowe na odcinku od ronda Śródka do Kórnickiej - punktowa wymiana tłucznia, nasunięcie i podbicie toru;

wymiana części węzła rozjazdowego Śródka od strony ul. Jana Pawła II

Czerwiec-lipiec

ul. Głogowska - odcinek od węzła Most Dworcowy do węzła Hetmańska/Głogowska

Wykonanie punktowych napraw torowiska

(prace w trakcie robót Aquanet S.A.)

Czerwiec-sierpień

Pętla Górczyn

Wymiana zwrotnic na pętli;

montaż nowego systemu sterowania

Sierpień

Przejazd Ściegiennego/Głogowska wraz z odcinkiem do ul. Dalekiej

Wymiana nawierzchni torowej i drogowej na przejeździe

Sierpień

Rondo Śródka (od ul. Wyszyńskiego)
wraz z odcinkiem do pl. Wielkopolskiego

Wymiana węzła rozjazdowego os strony ul. Wyszyńskiego;

Naprawa nawierzchni na łuku w ciągu ul. Wyszyńskiego (przed mostem Chrobrego); wymiana nawierzchni torowej przy ul. Wolnica

Sierpień

 

ul. Matyi (od węzła Towarowa do Wierzbięcic)

Kompleksowa wymiana torów

Wrzesień


Inf. prasowa UMP, fot. Waldemar Roszczuk